Google Plus Linkedin FaceBook  
صفحه اصلی     صفحه اصلی      درباره من     درباره من      خدمات     خدمات      دانش مدیریت و دانستنیها     دانش مدیریت و دانستنیها      تماس با من     تماس با من      گالری     گالری      جستجو     جستجو      عضویت     عضویت     

دانش مدیریت و دانستنیها  تبلیغات  اهمیت رنگ در بسته بندی

دانش مدیریت و دانستنیها ، تبلیغات ، اهمیت رنگ در بسته بندی

بسمه تعالی

 

 

 

 

اهمیت طراحی و رنگ در بسته بندی



ضروت بسته بندی محصول

بسته بندی محصول عبارت است از هرگونه ظرف یا بسته ای که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می شود یا بوسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می گردد. معمولا اولین چیزی که مصرف کنندگان هنگام خرید مشاهده می کنند بسته بندی محصول است.

بسته بندی محصول از عوامل پرهزینه و مهم استراتژی بازاریابی است و به ویژه در مورد مواد غذایی اهمیت ویژه ای دارد. تحقیقات نشان می دهند که خریدارن مواد غدایی بسته بندی شده فقط 3/2 ثانیه هر بسته محصول غذایی را مشاهده می کنند.

بسته بندی مزایای زیادی برای تولید کننده، خرده فروش و مصرف کننده نهایی دارد. مزیت اصلی بسته بندی پس از محافظت از محصول، اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند. مانند دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگری که طبق ضوابط قانونی  یا تجاری باید روی بسته بندی ها نوشته شود. نکته مهم دیگر اینکه بسته بندی، ذهنیتی در مصرف کننده ایجاد می کند. شرکت کوکاکولا به طور دائم برای طراحی  مجدد بسته بندی های خود برنامه ریزی می کند تا بتواند ذهنیت مناسبی در بین مشتریان کشورهای مختلف ایجاد کند.

بستنه بندی همچنین ممکن است نشان دهنده وضعیت و یا حتی کیفیت محصول باشد. در گذشته رنگ بسته بندی ها به صورت ذهنی انتخا ب می شد. امروزه مشخص شده است که انتخاب رنگ ها در بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد و در بسته بندی باید به این عامل مهم توجه شود.(روستا ودیگران، صص 216-218)

بسته بندیها نقش مهمی را در برقراری ارتباط مصرف کننده با یک مارک خاص ایفا می کنند که بدان وسیله مصرف کننده طبق عادت نسبت به خریداری آن مارک خاص متعهد می شود.

 

 

اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده


 

اهمیت طراحی بسته بندی و نقش بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مصرف كننده و انتخاب مارك های تجاری  دائما در حال رشد می باشد. بسته بندی محصولات نوعی علم، هنر و تکنولوژی حمایت از محصولات درمقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیره مناسب محصولات است.

در حوزه بازاریابی بسته بندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطه با محصول به مشتریان می باشد. همچنین این امکان را فراهم می سازد که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.
بنابراین لازم است که تلاش های زیادی در جهت افزایش کارآیی بسته بندی ها صورت بگیرد، به همین دلیل است که رسانه های قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را به سوی تبلیغات در هنگام خرید سوق داده اند.

جهت ترسیم مارک محصولات غذایی از طیف وسیعی از مشخصات بسته بندی استفاده می شود که این طیف شامل ترکیبی از رنگ ها، طرح ها، شکل ها، نماد ها و پیام ها است. این عناصر باعث جذب مشتریان می شود و به آنها در شناسایی تصاویر مربوط کمک شایانی می کنند .یک دلیل برای این موضوع اشاره به این حقیقت دارد که مشتریان قبل از اینکه برای خرید به فروشگاه بروند زیاد و به صورت عمقی به مارکها فکر نمی کند. یک تحقیق اخیر این گونه ارزیابی کرده است که 73 درصد تصمیمات در زمینه خرید در هنگام فروش صورت می گیرد.

تمایل مشتری جهت خرید یک کالای خاص بستگی به درجه ای دارد که طبق این محصول می تواند نیازهای مشتری را به صورت کامل تحقق دهد. زمانیکه آنها قبل از خرید در رابطه با محصولی که می خواهند بخرند فکر نکرده باشند، می توانند در موقع خرید به آنچه که می خواهندبه آن  دست یابند بپردازند که این کار از طریق عناصر ارتباطی در زمان خرید صورت می گیرد.

 
 
جهت موفقیت استراتژی های بازاریابی محصولات غذایی ارزیابی این موضوع حائز اهمیت است که چگونه عناصر ارتباطی در این بسته بندی ها بر انتخاب مشتریان و جذب آن ها تأثیر می گذارد.

چهار عنصر مهم بسته بندی اصولاً بر تصمیم گیری خرید مصرف کننده تأثیر می گذارند که می توان آنها را به دو گروه مجزا طبقه بندی کرد: عناصر بصری و عناصر اطلاعاتی.

 
- عناصر بصری شامل تصاویر و سایز و شکل بسته هاست که بیشتر برای تصمیم گیری تأثیر می گذارند.

 عناصر اطلاعاتی مربوطه به ارائه اطلاعات و تکنولوژی های استفاده شده در بسته بندی ها است که احتمال زیادی می رود که از جنبه شناختی حائز اهمیت باشد.

نقش رنگ در بسته بندی و بازارپسندی محصولات

 
    لازم است هنگام تصمیم گیری درباره رنگ بسته بندی محصولات جدید، اصولی مراعات شوند؛ نظیر اینكه محصول باید حامل چه پیامی باشد و چه رنگی، منتقل كننده پیام است. برای نیل به این هدف نیز تحقیقات اولیه ضروری است. حال یا از طریق دسترسی به تحقیقات قبلی روی محصول مشابه یا از روی تمركز تحقیق روی محصول فعلی. در نهایت توجه متخصصان بسته بندی باید بر محصول و جذابیت آن و انتقال پیام مورد نظر به مشتریان معطوف باشد.


 
   گروه های سه گانه تمِ های رنگی 
    تم های رنگی مورد مصرف به سه گروه تقسیم می شوند: 
    1 ـ استفاده از 
رنگ های خاص: رنگ هایی كه نمایانگر طعم محصول هستند، مثل استفاده از رنگ نارنجی برای محصولی با طعم پرتقال.
    2 ـ استفاده از رنگ های غیر خاص: رنگ هایی كه مرتبط با طعم ماده غذایی نیستند؛ مثل عرضه آب انگور در بسته بندی نارنجی. 
    3 ـ استفاده از رنگ های مبهم: رنگ هایی كه ارتباطی با طعم و مشخصات ندارند و اطلاعاتی درباره ی محصول ارائه نمی دهند. مثل بسته بندی رنگی نوشیدنی های شفاف و بی رنگ.

    واكنش مصرف كننده به تم های رنگی 
    البته مصرف كنندگان با توجه به رنگ بسته بندی، به سه دسته تقسیم می شوند
    گروه اول ـ افراد پیشرو در زمینه رنگافرادی كه به امتحان رنگ های جدید، صرفا به دلیل تازگی و نو بودن آن علاقه مندند و برای آن هزینه بیشتری نیز می پردازند. معمولا زنان بین 30 تا 50 و مردان زیر 30 سال در این دسته جای می گیرند
    
گروه دومافرادی كه مشروط به استفاده شدن قبلی توسط دیگران از رنگ های جدید استفاده می كنند. عموما مردان یا زنان بین 30 تا 50 سال كه به عنوان خریداران محتاط شناخته می شوند، در این گروه جای می گیرند
    
گروه سومافرادی كه بیشتر علاقه مند به رنگ های اطمینان بخش؛ مثل آبی، مشكی و خاكستریهستند. افراد این گروه را معمولا مردان بالای 60 سال و افرادی كه به خرید علاقه ای ندارند، تشكیل می دهند.

 ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره 135

روانشناسی رنگ ها در صنعت غذا 

روشنك كاهه


    

 


تاثیررنگ برمصرف کنندگان


استفاده رو افزون از از رنگ ها ، همرا با رقابت فزاینده میان تولیدکنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات خود هستند تحول زایدی را درزمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است هرچند که  وقتی این روانشناسی وارد صحنه بازاریابی می شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون و خطا قرار می گیرد.

    با توجه به توضیحات ارائه شده، اكنون به اهمیت رنگ در بسته بندی بیشتر پی برده اید و از آنجا كه رنگ ها، احساسات مختلفی را در مصرف كنندگان برمی انگیزند، لذا متخصصان بسته بندی باید با در نظر گرفتن آنچه قرار است به مشتری القا شود، رنگ مناسب با پیام را انتخاب كنند.

محصول شکر :

رنگ انتخابی برای این محصول آبی است.

محصول شکر باید در بسته بندی ابی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه آبی عرضه شود. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان در راابطه با آبی، شیرینی استاین رنگ بسیار آرامش بخش بوده و باعث متمرکز شدن افکار می شود.
اثر آرامش بخش این رنگ باعث می شود برنامه ها و افکار مغشوش از ذهن خارج شوند و رویاها و اهداف نظم و ترتیب بیشتری بگیرند.

محصول چای:

رنگ انتخابی برای این محصول سبز است. زیرا احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ سبز مزه گس است .

استفاده از این رنگ همانند یک خاک حاصلخیز باعث می شود دنیایی پربار برای افراد به وجود آید. طبیعت ذاتی این رنگ که نوعی توازن و تعادل در خود دارد، فرد را تشویق می کند به نجوای درون خود گوش دهد و بفهمد برای این که خود و دیگران از احساس راحتی بیشتری برخوردار باشید به چه چیزی نیاز دارید.

محصول برنج:

رنگ انتخابی برای این محصول طیفی از رنگهای گرم مثل قرمز یا نارنجی است.

رنگ قرمز سیستم عصبی ر ا تحریک می کند، فشار خون را بالا می برد و تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد.

رنگ قرمز از لحاظ تاثیری که بر سیستم عصبی و خصوصا شاخه سمپاتیک سیستم خودکار عصبی دارد، یک عامل محرک به شمار می رود. (لوشر، 22-18)

رنگ نارنجی ترکیب رنگ قرمز و زرد است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود. احساس هیجان ، گرما و شورو شوق به ذهن می آورد و معمولا برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.

طلایی:
استفاده از رنگ طلایی به افراد نیرویی می بخشد تا آن چیزی را که باعث خرسندی و رضایت خاطرشان می شود، پیدا کنند.

 

زرد:

استفاده از رنگ زرد که روشن ترین رنگ در طیف است ذهنی سیال تر و بازتر را برای افراد خلق می کند.

این رنگ سبب می شود نقطه نظرات دیگران را بهتر بفهمید و سیاست بیشتری در زندگی خود اعمال کنید.

 

شایان ذکر است که هرکدام از رنگهای پیشنهادی را میتوان به صورت یک طیف رنگی و یا در ترکیب با رنگهای دیگر اعم از مکمل یا متضاد مورد استفاده قرار داد.

 

 

منابع:

لوشر، ماکس.1373.(ترجه:ویدا ابی زاده).انتاشارات درسا.

روستا و دیگران. 1385.انتشارات سمت.

کاهه، روشنک.ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره 135 .

روانشناسی رنگ ها در صنعت غذا 


http://www.aftabir.com/articles/view/applied_sciences/psychbiology/c12c1197804

http://www.akairan.com/maghalat

 




 



    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

   

  عناوين مرتبط :



تماس با ما درباره ما گالری عکس خدمات

MASOUD RAJAEI