Google Plus Linkedin FaceBook  
صفحه اصلی     صفحه اصلی      درباره من     درباره من      خدمات     خدمات      دانش مدیریت و دانستنیها     دانش مدیریت و دانستنیها      تماس با من     تماس با من      گالری     گالری      جستجو     جستجو      عضویت     عضویت     

دانش مدیریت و دانستنیها  بازاریابی  مهمترین عامل شکست در بازار کار امروز

دانش مدیریت و دانستنیها ، بازاریابی ، مهمترین عامل شکست در بازار کار امروز

مهمترین عامل شكست در بازار كار امروز

 

بهترین ابزار موفقیت در بازار چیست؟

الف ) شناخت سازمان ها  و تعریف مختصری از انواع سازمانهای خصوصی

1-سازمانهای تولیدی:شامل كارخانجات ،كارگاه ها ،كلیه سیستمهای تولید كلان و خرد

2- سازمانهای خدماتی:شامل كلیه سازمانهایی كه ماموریت انها در ارائه خدمات به صنایع و جامعه صنعت و جمعیت  خلاصه شده است این خدمات این سازمانها عبارتند ازمشاوره تولیدی –آماری –شهری – خ خانگی –سرویسهای حمل و نقل و غیره

3-سازمانهای بازرگانی : شامل كلیه سازمانهایی كه به نوعی با فعالیتهای اقتصادی خرد و كلان درگیر هستند.

4-سازمانهای توزیعی: این سازمانها توزیع كالا ها را در دستور كار خود قرارداده اند كه به آنها شبكه های توزیع نیز می گویند شامل شركتهای حمل و نقل ،شركتهای توزیعی محصولات و...  

در دنیای رقابت امروز عامل موفقیت و شكست سازمانهای  تولیدی ، خدماتی ، بازرگانی و در نهایت توزیعی تعریف و تدوین  ماموریت  آنهاست تا در مسیر حركت خود دچار گمراهی نشوند و بزرگترین مشكل سازمانهای امروز در كشورمان نداشتن یك برنامه كارآفرینی تخصصی است هنگامی كه شالوده های اصلی یك سازمان ساخته نشود دیری نمی پاید كه این سازمان محكوم به مرگ می شود و نابود می گردد بدون اینكه روند بازار به میزان سرمایه گذاری و تلاشهای صاحبان صنایع و كارآفرینان نگاهی داشته باشد و یا رحمی كند . كمتر از سه سال از شروع كار نتایج تلاشها برعكس شده و تمام سرمایه ها از بین می رود .هیچ كس پاسخ گوی تلاش كارآفرینان نیست هیچ كس به از بین رفتن سرمایه گذاریهای انجام شده پاسخی نمی دهد. تنها و تنها سرمایه گذاران می مانند و بدهیهای ایجاد شده و كلافی سردر گم .

وعده های غیر عملی بانكها و كسر بودجه ها ی سرمایه گذاری در این بین ماچه كنیم؟

و در صورت تولید و فروش چكهای بلامحل خریداران و وعده های آنها . آیا تا كنون اندیشیده ایم كه چه باید كرد؟ و راه های جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها چیست ؟چرا سرمایه گذاران گرفتار می شوند  در نهایت به اختلاف می خورند؟ چرا عاقبت اكثر سرمایه گذاران بدهكاری به یك مشت منفعت جو و سوداگر می افتد و در نهایت نابودی گریبان گیر تلاش شبانه روزی آنها می شود؟

چرا كالایی تولید می شود و بازار فروش خود را نمی تواند باز كند؟

پاسخ همه این عوامل در تحقیقات بازار نهفته است روشنی راه و موفقیت در داشتن یك مسیر از پیش تعیین شده است .

هدفگذاری روشن  و متناسب با سرمایه ، دانش فنی و امكانات موجود  در هنگام سرمایه گذاری و تحلیل مسائلی اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و محیطی در زمان تصمیم گیری تماما عوامل تاثیر گذار بر موفقیت هستند.

دركشور ما تحقیقات قابل ملاحظه ای در مورد چگونگی سرمایه گذاری و راه های آن نشده است

و یا هیچكس نخواسته بصورت علمی و درست تصمیم گیری شود .مسكنهای متعدد برای درمان بیكاری و بالا بردن آمار اشتغالزایی و بیرون آوردن سرمایه های سرگردان از دست مردم همه و همه باعث شده است تا مقادیر زیادی سرمایه از بین برود و بلا استفاده در شهركهای صنعتی و بیابانهای شهرها مشاهده شود . بدون داشتن  فرهنگ كار آفرینی  پرداخت وام به عده ای  انجام شد كه انهم همه نتیجه اش را می دانند پولهای هنگفتی كه در صنعت باید سرمایه گذاری می شد به سمت بازار مسكن رفت و این پیامدهای شوم بی منطق رخ داد كه همگان از آن باخبرند و می دانند.صدور بی رویه موافقتها و پروانه های تولیدی بدون در نظر گرفتن آمار و ظرفیت مورد نیاز فقط بدلیل اینكه عده ای سرگرم باشند .یا بدلیل اینكه واقعا از نیاز جامعه مصرف اطلاعی نداریم و در پی بی اطلاعی چنین سرمایه هایی را بلا استفاده به هدر داده ایم.خود ما هم در روند كار خود هم بی اطلاعیم و هم نمی خواهیم بدرستی در راه رسیدن به اهدافمان گام بگذاریم.

نمونه ای از عدم تعادل در صدور پروانه بهره برداری و سرمایه گذاری در صنعت بیسكوئیت و ماكارونی را در زیر آورده ام

 مثال:

تولیدیهای بیسكوئیت د ركشورچگونه اند

پروانه های صادر شده برای یك محصول غذایی مثل بیسكوئیت به تعدادی بوده كه فقط 187 كارخانه تولیدی عضو تعاونی كشور  شده اند و  هر كدام بطور متوسط 2 دستگاه ساخت بیسكوئیت در كارخانه های خود دارند هر دستگاه بطور متوسط 12 تن در روز توان تولید دارد یعنی كل توان تولید در كارخانه های عضو تعاونی كشور 12*2*187=4488 تن است كه این رقم به كیلو گرم 4488000 و به گرم 4488000000 گرم است

و اما به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه كشور سرانه مصرف بیسكوئیت هر یك نفر ایرانی   3 گرم در روز است یعنی با احتساب 70 میلیون نفر جمعیت 000/000/210 گرم در روز است این رقم وقتی به تن تبدیل می شود رقم 210 تن را به خود اختصاص می دهد این رقم در مقابل 4488 تن می شود 7/4 %  یعنی ما نسبت به توان تولید كشور زیر 5 درصد ا زاین محصول را استفاده می كنیم و بقیه سرمایه بطور تقریبی هدر رفت سرمایه گذاران به حساب می آید. عموما در اقتصاد سالم مازاد بر مصرف داخلی به صادرات تبدیل می شود اما راههای صادرات ما به كشورهای محدودی باز است از این رو نمی توان برنامه های منظم در روند بازار خارجی تعریف كرد البته نا گفته نماند سهمی از مصرف داخلی  كه بخش كمی را به خود اختصاص داده است وارداتی و بخشی دیگر كه انواع بیسكوئیت كرمدار و ویفر ها در آمار سرانه مصرف ما گنجیده شده كه در آمار تولید به صورت كامل درج نشده است.

ناگفته با حساب ساده می توان به این نتیجه رسید كه تعداد 18 دستگاه بیسكوئیت سازی كه با ظرفیت كامل تولید كنند می توانند نیاز سرانه مصرف داخلی را پوشش دهند. و بقیه 356 دستگاه تولیدی به طور كامل بلا استفاده می ماند.

و اما اگر رقم تولید مورد نیاز در بین كل دستگاه ها تقسیم كنیم به هر دستگاه 561 كیلو تولید می رسیم كه این رقم در مقابل ظرفیت تولید متوسط یك دستگاه می شود 7/4 %   با این حساب 3//95% از ظرفیت تولید كارخانه جات بیسكوئیت سازی كشور بیكار می ماند .

فاجعه وقتی درك می شود كه رقم سرمایه گذاری در این صنعت نوشته و درصد هدر رفت سرمایه را بازگو كنیم.

این همان چیزی است كه نشان می دهد اگر در امر صدور مجوز در خصوص این صنعت تحقیقات انجام شده بود عمق فاجعه چنین بزرگ نبود و پیآمد این چنین زشت بدنبال نداشت نه تنها در این صنعت چنین رخداد و بی توجهی شده است بلكه در صنایع دیگر هم چنین است  بطور مثال در صنعت ماكارونی سازی كه من در جریان آمار سال 86 هستم پروانه های صادر شده با  ظرفیت  سرانه  36 كیلو گرم بوده حال آنكه سرانه مصرف در سال 1386 برای هر ایرانی 1200 گرم یعنی 2/1 كیلو در سال بوده است این آمار را باهم مقایسه كنیم تفاوت ظرفیت تولید و نیاز مصرفی در كشور چقدر است؟ سرانه مصرف ماكارونی كشور به نسبت تولید 5/3 درصد است و این هم فاجعه ای بسیار زشت است یعنی طرفیت خالی تولید این صنعت در كشور به 5/96% می رسد فكر كنم نیازی به تفسیر این مسئله دیگر نباشد.با احتساب بازار صادرات و هر تصور دیگر ما در كجای پازل صنعت و اقتصاد قرار داریم؟

 

 

 

 

 

 

 حال كه متوجه می شویم كسی به فكر سرمایه گذاران نیست باید خودمان به فكر خودمان باشیم و قبل از سرمایه گذاری حتما از مشاورین این امر كمك بگیریم آن هم نه مشاوران طرح نویس مشاوران بازاریابی و تحقیقات بازار.از اینكه بخش بسیار اندكی به نسبت سرمایه گذاری به تحقیقات اختصاص دهیم واهمه ای به دل راه ندهیم تا كل سرمایه از دست نرود و در جایی كه دیگر كسی توان كمك را ندارد بدنبال یار و یاوری به نام مشاور نیفتیم.

تحقیقات بازار مواردی چون میزان مصرف ، نیاز بازار،امكان صادرات ، امكان رقابت ، عمر بازار ، عمر محصول ، بومی سازی كالا ، طیف مصرف كننده و..... را نمایان می كند و انتخاب راه را برای مشاوران بازار فراهم می كند . بدون داشتن دانش بازار امكان فعالیت در بازار نیست و بدون داشتن برنامه های چون برنامه كار آفرینی ،برنامه بازاریابی و برنامه تبلیغاتیكور كورانه در جنگلی تاریك پا گذاشته ایم و با داشتن ابزار مورد نظر بازار شامل

buines plan&Marketing plan&Advertisin  Campin   موفقی ت خود را در بازار تضمین می كنیم  

 

  عناوين مرتبط :



تماس با ما درباره ما گالری عکس خدمات

MASOUD RAJAEI