Google Plus Linkedin FaceBook  
صفحه اصلی     صفحه اصلی      درباره من     درباره من      خدمات     خدمات      دانش مدیریت و دانستنیها     دانش مدیریت و دانستنیها      تماس با من     تماس با من      گالری     گالری      جستجو     جستجو      عضویت     عضویت     

دانش مدیریت و دانستنیها  بازاریابی  بازاریابی تلفنی

دانش مدیریت و دانستنیها ، بازاریابی ، بازاریابی تلفنی


بازار یابی تلفنی

وقتی فروشندگی را شروع می‌كنید باید رد شدن از جانب طرف مقابل را بپذیرید،ولی همین رد شدن برای شما فایده‌ای بسیار بیشتر از آن‌كه فكركنید در بردارد.
برای موفق شدن باید انگیزه،استراتژی،ونیروی اراده داشته باشید.صدا تنها چیزی‌است كه شنوده بوسیله آن در موردما قضاوت می‌كند. اكثر مبلغان فروش باتجربه اسیر جریان عادی كار هستند،و روتین ویكنواخت به كار می‌پردازند.تلفن وسیله مهمی است كه می‌توان هرروز به‌نفع خوداز آن استفاده كرد. یك ایراد می‌تواند یك فرصت مناسب برای فروش به شمار آید. برای استفاده بهتر از این فرصت ها  شناخت مسائل زیر الزامیست:

در دنیای امروز ارتباطات نقش مهمی در موفقیت سازمانها و افراد بازی می کند .ارتباطات از چند طریق انجام می شود.1- تبلیغات 2-روابط عمومی 3- فروش شخصی 4- پیشبرد فروش 5- بازاریابی شخصی که بهترین شیوه بازاریابی به شمار می رود.در بازاریابی مستقیم  در واقع تبادل پیام بین اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود .که به منظور ایجاد تعاملات اجتماعی ، اقتصادی و یا سیاسی صورت می پذیرد.

هر پیام شامل 4 بخش است 1- پیام 2-پیام  دهنده 3- پیام گیرنده 4- وسیله انتقال پیام

و باید در نظر داشت که در این میان امواجی به نام پارازیت باعث تغییر یا مشکلاتی در انتقال پیام صورت می دهد.پارازیتها تنها از راه امواج نیستند هر نوع اختلال در انتقال پیام را پارزیت می توان گفت.

علت انتخاب  و انواع بازاریابی تلفنی:

علت انتخاب روش بازار یابی تلفنی صرفه جویی در زمان است و مدیریت زمان اما در بعضی سازمانها بدلیل رهبر بودن این روش بازار یابی استفاده می شود.

بازاریابی تلفنی به دو صورت انجام می شود 1-B2b   در واقع بازاریابی صنعتی است. که دو شخصیت حقوقی باهم در تعامل قرارمیگیرند 2- b2c که بین شخص حقیقی و حقوقی صورت می پذیرد

در هر دو صورت از انواع بازاریابی از دو روش درونی و بیرونی استفاده می شود بازار یابی درونی یا reactive    روش واکنشی است، این روش در محل شرکت انجام می شود و مقر بازاریابی درون شرکت است که مشتریان با ایشان تماس می گیرند . این روش بیشتر در سازمانهای رهبر انجام می شود.

بازاریابی بیرونی یا active  در این روش، بازاریاب پیش قدم و فعال است و با مشتری تماس می گیرد. که عموما در سازمانهایی انجام میشود که معمولا منجر به ملاقات حضوری می شود.

نوعی بازار یابی در عصر ترافیک انجام می گردد که بازار یاب در هر کجا کار خود را انجام می دهد و حق الزحمه خود را دریافت می نماید.

کسی که قصد انجام بازاریابی تلفنی را دارد باید بداند که هیچ کس محصولی را فقط به خاطر اینکه دیگران آن را خریده اند نخواهد خرید بلکه به دنبال برآورده شدن انتظارات خویش از آن محصول، اقدام به خرید خواهد کرد.
در این نوع بازاریابی تنها واسطه بین شما و مشتری تلفن و صدای شما می باشد.
شش عامل مهم برای موفقیت در فروش:
۱-  تنها به افکار و حضور ذهن خود تکیه نکنید و خود را از قبل برای اینکار آماده سازید.
۲- خود را به جای مشتری قرار دهید و ببینید حال از فروشنده چه انتظاراتی دارید.
۳- بفهمید که در این مذاکره به دنبال چه چیزی هستید و آیا باید به شیوه خاصی صحبت کنید.
۴- درباره این مورد خاص چگونه باید مذاکره را پیش ببرید.
۵- چه چیزی می تواند شما را در مذاکره پشتیبانی کند.
۶- منتظر مطرح شدن چه سئوالاتی از جانب مشتری می باشید.
بازاریابی تلفنی بر روی یک هدف متمرکز شده است و آن فروش محصول بوسیله تلفن می باشد. یعنی باید پس از مکالمه سفارش فروش صورت گرفته باشد. مسیر مذاکره را کسی معین می کند که سئوالات را مطرح می کند پس این فرد شما باشید!!

۵ نکته اصلی:
۱-  من چه کسی هستم؟
۲-  قصد انجام چه کاری را دارم؟
۳- چرا قصد انجام این کار را دارم؟
۴- مشتری چه می خواهد؟
۵- فروش محصول – متشکرم!!

 

    

چه کسی مناسب بازار یابی تلفنی است ؟

بازار یابی به لحاظ ارتباطات گسترده ای که نیاز دارد افراد خاصی می توانند در آن موفق باشند این افراد از نظر شخصیت  شغلی و فردی انسانهایی با درایت و باهوش هیجانی بالا ، برون گرا، تهوری، با اعتماد به نفس بالا، با انگیزه، دارای تثبیت  شخصیت شغلی، و آشنا نسبت به بازار روز  و کار در حال انجام،اجتماعی ، با روابط عمومی بالا، مودب و منظم،روانگفتار، لحن مناسب و گیرا، تند نویس و دارای تن صدای خوب و دارای شناخت کافی شغلی

غیر از افراد دارای خصوصیات گفته شده دیگران این کار را به خوبی نمی توانند انجام دهند و چنان موفق نخواهند بود.توصیه می شود که شغل را عوض کنند.

ما باید بدانیم که برای چه مذاکره می کنیم و هدف ما از این کار چیست؟ آیا باید به ملاقات حضوری منجر شود و یا به فروش تلفنی یا ...

باید شغل طرف مقابل را شناخته و در مورد آن تحقیق نمائیم.

بانک اطلاعاتی از رقبا و آمارهای وابسته به آن شغل داشته باشیم و تمام اطلاعاتمان به روز باشد.

توصیه می شود مکان بازار یابی تلفنی را بدون آلودگی صوتی، دارای ارتباط تصویری با دیگر کارکنان، فضای شادو روح بخش، دور از رفت و آمد اضافه، دارای نور و روشنایی مناسب و امکان دسترسی آسان و سریع به لوازم مورد نیاز،درنظرگرفت.


اگر بدون وقت قبلی به محل استقرار مشتری مراجعه كنید، زمان زیادی را در راه صرف می كنید و امكان دارد طرف در محل حاضر نباشد و یا اینكه ممكن است مدتی را در انتظار باشید ولی بازهم شما را نپذیرد. پس بهتر است ملاقاتها حتی الامكان با وقت قبلی باشد. تلفن را دست كم نگیرید. از تلفن استفاده كنید. این وسیله سرعت كار شما را افزایش می دهد و اگر هم مشتری نبود زمان اندكی را از دست داده اید. بدانید كه تلفن برای شروع ارتباط بسیار مناسب است (مگر برای مشتریان قدیمی كه با تلفن سفارش می دهند).

برای برقراری ارتباط با افراد مهم یكی از بهترین زمانهای تماس تلفنی، صبح زود است و یكی آخر وقت كه منشی ها رفته اند. منشی ها بسیار خوب هستند اما باید پذیرفت كه بعضی از مواقع مانع برقراری تماس می شوند. باید تكنیك های بازاریابی تلفنی را یاد بگیرید و از آنها استفاده كنید.
به موارد زیر توجه كنید و آنها را به كار ببرید:
- قبل از گرفتن شماره، خود را كاملاً آماده كنید. این آمادگی شامل:

 سرحال بودن

آمادگی بکار بردن عبارات كلیــــــدی مثبت نظیر اینكه" الان می خواهم یك بازاریابی تلفنی موفق داشته باشم"

 آراسته بودن

لبخند زدن

 فراهم بودن ابزار كار نظیــــر قلم، کاغذ، تقویم، ماشین حساب، فرم های مربوط به گزارشات تلفنی و آمارها و اطلاعات موردنیاز و... می شود.

معطل گذاشتن مشتری برای پیدا كردن خودكار، آمار و... پسندیده نیست. اطمینان داشته باشید تمام ارقام و مدارك به روز است. به یاد داشته باشید مشتریهایی که شما در حوزه کار آنها وارد می شوید اکثرا آمار و اطلاعاتشان به روز است و رقبای خود را به اسم می شناسند.
- صبح زود شروع كنید، كسب و كار از ساعت 8 شروع می شود، ضمن اینكه خیلی از مدیران موفق قبل از ساعت 8 صبح در محل كارشان حضور دارند.

- تا حد امکان یك عدد آئینه روی میزتان قرار دهید تا در هنگام مكالمه به آن نگاه كنید و لبخند بزنید. حالت چهره شما در صدایتان منعكس می شود، به یاد داشته باشید كه در بازاریابی تلفنی تنها سلاح شما صداست، پس این سلاح را درست به كار گیرید.روحیه شما در صدایتان انعکاس دارد و قابل برداشت است پس روحیه شاد و قوی و با اعتماد به نفس داشته باشید.

 

 



 چهارمرحله از حلقه فروش تلفنی عبارتند از:
1.
معرفی كردن: مشتری مایل به گفتگو در مورد محصول وخدمات است.
2.
مصاحبه:به مشتری فرصت شناخت محصول را می‌دهیم.
3.
عرضه كردن: اولاٌ شخصی كه با او صحبت می‌كنیم یك مشتری است، دوم اینكه او پذیرفته است محصول یا خدمات ما برایش كاربرد دارد.
4.
خاتمه دادن: مشتری به این نتیجه می‌رسد كه فواید خدمات ویا محصول ما معتبر وایرادات بر‌طرف شده‌است وخاتمه دادن بفروش كار ساده‌ای‌است
مشتری‌یابی كلید موفقیت است
مهمترین نتیجه هر تماس باید منجر به قرار ملاقات شود. كه پس از آن به سوالات فوق می‌توان پاسخ داد. هدف ما چه بوده است؟ آیا به آن رسیده‌ایم؟ برنامه بعدی چیست؟

۰ جمله ای که هرگز نباید در یک بازاریابی تلفنی به کار ببریم10

سلام دوستان

آیا کسب وکارشما به شکلیه که ازطریق تلفن با مشتری در ارتباطید؟

تا حالا براتون پیش اومده با مشتری صحبت کنید و انتهای مکالمه مشتری ناراضی ازصحبت با شما باشه؟

یا دیگه بدتر! اینکه تاحالا براتون پیش اومده با مشتری صحبت کرده باشید وپایان ساعت کاری رئیستون بخاطر بد صحبت کردن با مشتری احظارتون کرده باشه؟!

حالا خود مونیم تا حالا چند تا مشتری پروندین؟

همچین اشتباهاتی برای خیلی هاپیش اومده

علتشم اینه که فکر میکنیم همچین جملاتی باعث رنجش مشتری نمیشه

درقرن بیست و یکم به سر میبریم. آیامیدانیدکه کارمندان شما چگونه پاسخگوی تماسهای تلفنی شرکت تان هستند؟ نحوه ی پاسخگویی به تلفن همواره دارای اهمیت بوده است، با این حال برخی از شرکتها هیچ تلاشی برای آموزش آداب پاسخگویی تلفنی به کارمندان، ازخود نشان نمیدهند. این بی توجهی ها در بیشتر مواقع نتیجه ای جز شکست در تجارت ،آزار مشتریان و از دست دادن فرصتهای تازه نخواهد داشت .در این نوشتار سعی شده است به مواردی که بیشترین تاثیر نامطلوب را برتجارت تلفنی می گذارند، اشاره شود. این موارد بر اساس تجربیات موسسه ی "دکترتلفنی" واقع در بخش مرکزی شهر "سنلوییس" در طول دو دهه فعالیت این موسسه به دست آمده است.

پیش از پرداختن به این موارد یادآوری این نکته ضروری است که نزدیک به ۹۴ درصد مشتریان شیوه ی پاسخگویی ماشینی (منشی تلفنی) را بسیار نامطلوب وحتی گاه نامحترمانه می خوانند.

در زیر به ۱۰ مورد از پاسخگوییهای مخرب درتجارت تلفنی اشاره میشود؛ البته پاسخگویی به شکل "نه! نه! گوشی را نگهدارید"، در دسته ی اینگونه پاسخگویی ها قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که رعایت ادب در پاسخگویی به تلفن، همانند رعایت دیگر موارد اخلاقی به طور چشم گیری افکار عمومی را نسبت به شما تغییر میدهد. آنگونه که شخصیت اخلاقی شما اجازه می دهد با دیگران رفتار کنید. بنابراین اگر خواهان حفظ و افزایش مشتریان خود هستید، به کارمندانتان گوشزد کنید، از موارد زیر در پاسخگویی به مشتریان پرهیز کنند:

 

۱) سیاست ما این نیست؛

این بهانه که متاسفانه در بیشتر موقعیتها شنیده می شود بیشتر برای رفع تکلیف در برابر شکایات و نیازمندی هاست؛ که نه تنها یک ضعف اخلاقی به شمار می آید، بلکه مسوول سیاستهای یک مجموعه را نیز زیر سوال می برد. حال قضاوت کنید ناخرسندی مشتریان را در برابر سیاست یک موسسه چگونه می توان توجیه کرد؟ اگر کارمندی نمیتواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد یا اینکه به شکایتی رسیدگی کند باید ضمن مشورت با ما فوق خود به رهگیری از نصایح وتجربیات او به بینشی مناسب دست یابد تا بتواند مشتری ناراضی خود خوشحال و راضی نگهدارد. در اینصورت میتوان در هر مرحله از تجارت آگاهیهای لازم را در اختیار مشتری قرار داد.

۲) از حوزه ی اختیارات من خارج است و یا کار من نیست؛

همانگونه که میدانیم تک تک افراد مشغول به کار در یک موسسه، باید همیشه آماده ی پاسخگویی به نیازهای مراجعان باشند یا دستکم اطلاعات اندکی در مورد نیازهای یک مشتری داشته باشند. برای این کار میتوانید نخست شماره تماس مشتری را از وی دریافت کنید، سپس با مدیر مربوط در مورد موضوع مشورت کنید و پس از یافتن راه حل در زودترین هنگام با مشتری تماس بگیرید.

۳) ممکن است در زمان بهتری تماس بگیرید؟ الان به هیچوجه وقت ندارم؛

این جمله میتواند به شدت در تجارت کاستی ایجادکند. اما کارکنان بیش از آنکه فکرش را بکنید از آن استفاده میکنند. این گفته همیشه مثل تلنگری به ذهن مشتری است تا از خود بپرسد: "مشغول به چه کاری بوده اند؟یا "آیا من در زمان صرف غذا تماس گرفته ام؟" مطمئن شوید که هیچ یک از کارکنان شما چنین جمله ای یا حتی جملات مشابه آنرا به کار نمی برند.

۴) کامپیوتر من از کار افتاده است یا سرورهای ما دچار مشکل شده اند.

در واقع این مشکل نه تنها مشکل مشتریان نیست بلکه دلیلی برای معلق کردن خدمات نیز به شمار نمی آید. تجارت چه با نظارت افراد آگاه چه بدون آن، راه خود را پیش میگیرد. اما به هر صورت اگر مشکلی با کامپیوتر خود دارید باید از مشتری خود عذرخواهی کنید و ناتوانی خود را از کمک به آنها ابراز کنید، سپس شماره تماس مشتری را یادداشت کنید وبه محض رفع شدن مشکل با او تماس بگیرید و به او کمک کنید.

۵) پیام من را دریافت نکردید؟

آن زمان که تلفنها را خود اشخاص جواب میدادند و فناوری عرصه ی ارتباطات را قبضه نکرده بود، اشخاص همیشه به نحوی می توانستند ادعا کنند که پیامی به دستشان نرسیده است. اما امروزه با پشرفت فناوری و با وجود دستگاههایی که این پیامها را نمایش می دهند، این امر امکان پذیر نیست. همچنین نمیتوان در آن هنگام که پیامی وجود ندارد تظاهر به پاسخگویی به یک پیام کرد. اگر نمیتوانید به پیامی به موقع و مودبانه پاسخ دهید، شایسته ترین کار عذرخواهی است. این روش بیشتر در مورد کسانی صادق است که عادت دارند در هنگامی که افراد به شبکه متصل نیستند مانند ساعت ۷ صبح و هنگام ناهار و ساعت ۱۰ شب؛ آن هنگام که احتمال حضور نداشتن فرد در شبکه زیاد است، پیام بفرستند. اما صحبت کردن از پیامی که هرگز ارسال نشده است، بسیار باور نکردنی است؛ چرا که دستگاه پیام نما همه ی پیامها را به نمایش می گذارد.

۶) قبل از تماس با شما در انتظار به دست آوردن اطلاعات بیشتر بودم.

این جمله بهانه ای آشکار بیش نیست. همه می دانندکه این هم شیوه ای برای گمراه کردن مشتری است. اگر قصد شما در واقع جمع آوری اطلاعات بیشتر باشد، حتما پیام الکترونیکی یاپیام صوتی فوری در این باره برای شخص ارسال خواهیدکرد. این همان کاری است که هرکارمند با تجربه آن را انجام خواهد داد. با این بیانیه شما به گونه ای به مشتری خود توهین کرده و به او نا خواسته فهمانده اید که یا طرح و برنامه ی و ی را در اولویت کاری قرار نداده اید و یا شما فردی شایسته برای انجام اینکار نبوده اید. به هر حال اگر قصد پرهیز از پاسخگویی به شخصی را دارید در این کار خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

۷) سلام "--" یا "--" یا "----" یا "----" تشریف دارند؟

۸) لحظه ای صبرکنید تا صدای شما را بر روی بلندگوی تلفن بگذارم.

برای اینکار همچون کلید انتظار تلفن باید از مشتری اجازه بگیرید. بسیاری از متخصصان گمان میکنند که اگر مشتری به آنها اجازه ی اینکار را بدهد دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد اما من، به شخصه، با اینگونه مکالمات تلفنی مخالفم و آنها را زشت و ناپسند میدانم. چون با استفاده از بلندگو به هرحال به خوبی نمیتوان صدای مشتری را شنید و یاحتی تشخیص داد که چه کسی در حال صحبت است. به علاوه هیچگاه متوجه نمی شوید که آیا کسی در حال استراق سمع مکالمه ی شما هست یا نه؟

۹) مطمئنم که او با شما تماس خواهدگرفت.

هرگز از طرف دیگران قول ندهید به عقیده ی من این کار بدین تنها برای اثبات وفاداری و خوش خدمتی انجام میشود. شما فقط باید در مورد رساندن پیام به شخص مورد نظر وفادار باشید نه اینکه درباره ی تماس او با مشتری قولی دهید. قول دادن در مورد توجه دیگران به پیام مشتری به شما هیچ ارتباطی ندارد. چرا که اگر شخص با مشتری تماس حاصل نکند، شما مشتری را به گونه ای از خدمات خود نا امید کرده اید. چه بسا که موجبات رنجش او را فراهم کنید.

  10)همین الان از مراسم به خاکسپاری مادرم بازمیگردم

من هرگز فکر نمیکردم که بیان اتفاقات غم انگیز به دیگران ضرورت داشته باشد. اما این مورد را خود تجربه کرده ام. روزی بایک فروشگاه اینترنتی برای خرید تماس گرفتم، اما آنها تا ۳ هفته ی بعد جنس مورد نیاز را به من عرضه نکردند. پس از تماسی دوباره با مالک فروشگاه، اولین جمله ای که به زبان از وی شنیدم این بود: "درگیر مراسم خاکسپاری مدیر فروشگاه بودیم" و چند لحظه بعد ادامه داد "اکنون از مراسم خاکسپاری مادرم برمیگردم" برداشت من از این موضوع این بود که او تمام همدردیهای مرا پذیرفت اما دیگر فراموش کرد که من یک مشتری هستم. به خاطر داشته باشید که هیچگاه مسایل شخصی را وارد مکالمات تجاری نکنید مگر اینکه مدتی مدید از زمان دوستی شما با یک مشتری گذشته باشد.

- برای هر یك از مكالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی كنید، اول تمام مكالمه را در ذهنتان تمرین كنید، مجسم سازید كه پیشاپیش در این كار موفق شده اید و حالا فقط می خواهید این موفقیت را تكرار كنید. مواظب باشید قبل از اینکه فکر کنید و تمرکز کنید شماره گیری نکنید.
- نام مخاطب را پرسیده و درست تلفظ كنید. این کار به این دلیل است که همه دوست دارند که نام خود را از دهن دیگران بشنوند (توجه شود به فرهنگ اصفهان  که حتما همراه نام از القاب استفاده شود مثال: آقای مهندس .... یا دکتر .....
- در مذاكرات تلفنی مهم، ایستاده صحبت كنید. در این صورت آدرنالین بیشتری از مغز ترشح می شود و تسلط شما را بالا می برد؛
- دست نوشته داشته باشید. متنی را از قبل آماده كنید تا در شروع مذاكرات از آن استفاده كنید. این متن باید شما و شركت را معرفی كند، مقصود شما را از تلفن زدن بیان كند و مزایای محصول و وجه تمایزتان را نشان دهد. چنان ماهرانه از متن استفاده كنید كه طرف مقابل متوجه روخوانی تان نشود چند بار تکرار باعث عادت می شود و دیگر نیاز به نوشته نخواهید داشت .

به حوصله شنونده توجه کنید و مواظب باشید بیشتر از حد حرف نزنید که نتیجه عکس می دهد. در پایان گفتگو حرف ها را جمع بندی کنید و نکات کلیدی که به توافق رسیدید را دو باره بیان کنید این کار موجب می شود. از احتمال اشتباه تفهیم جلو گیری شود.  
- مشتری باید در تن و لحن صدای شما شادابی را احساس كند. معایب تلفن به عنوان یك عامل ارتباطی شامل فقدان ارتباط چشمی و احتمال آماده نبودن طرف مقابل یا منحرف شدن توجه او به دلیل سایر فعالیتها (یا شلوغی جاده در صورتی كه طرف در جاده باشد) می شود. لذا تمام این نقایص را باید صدای گرم و جذاب شما جبران كند؛
- با مشتــــری گفتگو كنید نه اینكه به طور یك جانبه مطالبی را به آنها بگویید؛
- برای وقت مشتری ارزش قائل شوید و در صورت عدم تمایل او وقت دیگری را برای مذاكره درخواست كنید؛
- حوصله داشته باشید؛
- در هنگام صحبت با تلفن چای نخورید، سیگار نكشید، روزنامه نخوانید و... و حواس خود را فقط روی گفتگو متمركز كنید؛
- بی جهت روی بعضی از مواضع پافشاری نكنید؛
- به آداب و اعتقادات طرف مذاكره  احترام بگذارید؛ - تلفن را درست نگه دارید تا صدای شما واضح باشد. كلمات را واضح و با تلفظ صحیح به كار ببرید؛
- تصویر درستی از خود ارائه دهید، نه خود را كوچك بشمارید و نه غلوآمیز صحبت كنید؛
- با سرعت مناسب صحبت كنید، به طوری كه تاثیر خوبی داشته باشد؛ - اگر در مكالمه های تلفنی طرف مقابل شما فریاد می كشد و سر شما داد می زند، هرگز مقابله به مثل نكنید. بلكه آرام و نرم و با ملایمت صحبت كنید، در این گونه مواقع  بهتر است بایستید و به مكالمه ادامه بدهید؛ این کار ترشح آدرنالین بدن شما را افزایش داده و باعث می شود بهتر گفتگو کنید- شاید طرف صحبت شما سوالهای غیرمرتبط و یا حتی خصوصی مطرح كند، خونسرد باشید و عصبانی نشوید، مدیریت ارائه اطلاعات داشته باشید، لازم نیست به همه سوالها پاسخ دهید، گاهی خود را به نشنیدن بزنید و مجدداً موضوع اصلی را پیش بكشید و گاهی هم شوخی كنید و سوالها را با ظرافت رد كنید به هرحال، سعی كنید مؤدبانه برخورد كنید و با سیاست و بازی با لغات مكالمه را به اتمام برسانید. درهمه حال مواظب شخصیت مشتری باشید، یادتان باشد هدف بازاریابی، رسیدن به تعامل است نه مشغول شدن به تقابل، كه نتیجه مثبتی برای كسب و كار ندارد به این امر توجه کنید که شما می خواهید یک رابطه برد برد را رقم بزنید و به هیچ عنوان شنوده نباید فکر کند که شما بدنبال منفعت شخصی خود هستید ؛

- مراقب كلام خود باشید، و در حذف كلمات كلیشه ای و عباراتی كه تكیه كلام شما شده اند ولی خیلی پسندیده نیستند تلاش كنید. خانمها از اصطلاحات مردانه و آقایان از اصطلاحات زنانه نباید استفاده كنند؛ - هدف از بازاریابی تلفنی گرفتن وقت از مخاطب برای ملاقات حضوری است، لذا از ارائه اطلاعات زیاد خودداری كنید،‌در ملاقات حضوری شما علاوه بر صدا، ابزارهای دیگری هم برای تاثیرگذاشتن بر مشتری دراختیار دارید نظیر زبان، تاثیرات تیپ ظاهری، نمونه كالا، كاتالوگ، فیلم و... ، لذا هدف اساسی تان گرفتن وقت ملاقات باشد؛

- صدایتان را ضبط كنید و به آن گوش دهید، این كار باعث می شود تا عیوب كارتان را پیدا كنید و با تمرین و مهارت آنها را برطرف سازید؛
- سعی كنید سوالها و اعتراضات مشتریان را پیش بینی كنید و فهرست سوالهای احتمالی خود را كامل كنید. جوابهای آنها را آماده كنید. این كار میزان آمادگی شما را در مذاكرات بعدی افزایش می دهد؛
- حرفه ای عمل كنید، از تلفن به عنوان یك وسیله كاری استفاده كنید، زود بروید سر اصل مطلب و از تعارفات كم كنید. اختلالاتی را كه مكالمات تلفنی در كارتان ایجاد می كند را به حداقل برسانید. وسط حرف مشتری ندوید، مهارتهای سخنرانی و گوش كردن را در خودتان بالا ببرید. پرشور باشید، با اعتماد به نفس صحبت كنید، از موضوع اصلی خارج نشوید؛ 

- ویژگی محصولتان را بیان كنید اما این ویژگیها را با منافع و مزایایی كه برای مشتری دارد پیوند دهید و تایید دیگران را درجهت بالابردن اطمینان مشتری بیان كنید تا اعتبارتان افزایش یابد کلیه توضیحاتی که در رابطه با کالا می دهید باید قابل درک باشد و منفعت حاصل از آن قابل اندازه گیری باشد؛

- یادداشت برداری كنیــــــد، این كار باعث می شود چیزی را از قلم نیندازید اما مواظب باشید یادداشت برداری به مذاكرات شما لطمه نزند. 
تعداد تلفن زدن هایتان را افزایش دهید، قرار نیست تمام تماسهای شما به قرار ملاقات یا معامله منجر شود اما هر چقدر تعداد تماسهای شما بیشتر باشد و تسلط تان بالاتر برود قطعاً تعـــداد قرارملاقاتها و معاملات هم افزایش می یابد، رابطه مستقیم بین مشتری یابی امروز و منافع فردا وجود دارد؛ در نظر داشته باشید که هر مشتری رودی از استفاده و منفعت در آینده است که مشتری های جدید را با خود می آورد و تمام آنها شاخه های این رود هستند.

- مراحل مشتری یابی از طریق تلفن را فراگیرید. ابتدا توجه طرف مقابل را جلب كنید، سپس خود و شركت را معرفی كنید، آنگاه از یك عبارت كلیدی مثبت استفاده كنید و با قرار ملاقات گذاشتن مكالمه را به پایان برسانید؛

- به منشی ها خیلی احترام بگذارید، اینها انسانهای مهمی هستند و می توانند دوست شما برای برقراری تماس به مدیرشان باشند یا اینكه مانع شما بشوند. در اولین تماسها با منشی جمله ای كه می گویند، امری مؤدبانه و سریع باشد تا او را وادار به حركت سریع كند. نظیر سلام، آقای ...، لطفاً . جمله شروع نباید از ناحیه ضعف و با عبارات دارای بار روانی منفی مثل ببخشید مزاحم شدم یا خسته نباشید همراه باشد، به علاوه اینكه قاطع و با اعتماد به نفس صحبت كنید و من و من نكنید؛میتوانید از کلمات روز خوبی را شروع کرده باشید . شاد باشید . خدا قوت . و امثال اینها استفاده بکنید

در مکالمه سعی شود از جملات خوب استفاده شود بطور مثال:

هنگام برداشتن گوشی تلفن بجای الو بگوئید سلام یا

به جای اینکه بگوئید من با شما مخالفم.بگوئید  با احترام به نظر شما و درک ایده تان، ولی به من حق بدین که با شما موافق نباشم!

در قرارهای خود دو گزینه را اعلام کنید که یکی از آنها را حتما پاسخگو باشند ؛ ذهن انسان بطور ناخود آگاه از دو گزینه یکی را انتخاب می کند و برای ما مهم قرارگذاشتن است که به این روش به مقصود خود خواهیم رسید. اما اگر تک گزینه ای درخواست کنیم احتمال جواب منفی بسیار بیشتر است. مثال: من شما را  دوشنبه ساعت 4 ببینم یا چهار شنبه ساعت 2 ؟

یکی از مسائل دیگری که باید  مد نظر  قرار گیرد این است که عموما در اصفهان اکثرا پیرو هستند نه پیشرو به همین دلیل دقت شود در هنگام دعوت به دیگر رقبا یی که در آن زمینه فعالیت دارند اشاره شودو باید لیدر های آن شغل را بشناسید و از بالا به پائین بازار یابی کنید.  این مربوط به مشاغلی مثل نمایشگاه ها یا درج آگهی در کتاب های تبلیغاتی است.

از دادن وعده های بی اساس جدا خود داری کنید. این کار اشتباه باعث خرابی ذهن مشتری می شود.و باید بدانید که هر گفته ای برای شما تعهد در پی دارد.

توجه کنید اشاراتی که در پشت تلفن انجام می دهید.  طرف مذاکره حس می کند . چراکه  حرکات بدن در پشت نحوه صحبت کردن شما  نهفته است. پس هنگام صحبت کردن از اعضاء بدن به خوبی استفاده کنید و بدانید که تاثیر مثبت خود را می گذارد.

- موفقیت و شكست هایتان را در بازاریابی تلفنی تجزیه و تحلیل كنید و از آنها درس بگیرید، یكی از بهترین معلم ها تجربه است. هر بار كه گوشی را برمی دارید باید خود را از نو بسازید اجازه ندهید تكراری بودن امور، شما را خسته كند، بــاید هر روز دوباره درمورد آنچه انجام می دهید فكر كنید؛ خلاق باشید؛



ده نکته برای فروش تلفنی موفق

۱- در ساعات کاری ، تماسهای تلفنی شخصی را به حداقل برسانید. با انجام اینکار ، فروشتان بیشتر می شود. اگر در روز تنها ۳ تماس تلفنی شخصی داشته باشید ، و هر تماس بطور متوسط ۴ دقیقه طول بکشد ، در طی سال ، ۴۸ ساعت از وقت شما گرفته شده است. اختصاص ۴۸ ساعت برای فروش ، می تواند چندین مشتری جدید ایجاد کند.

۲- بیش از حد نگران بهترین زمان تماس با مشتریان نباشید. بعضی از فروشندگان ، اول ساعت کاری و حدود ظهر با مشتریان تماس نمی گیرند و با خود می اندیشند که مشتری در دسترس نخواهد بود. از تمام روز کاری برای تماسهای تلفنی استفاده کنید. اگر تلفن نکنید ، هیچگاه آنها را نخواهید یافت.

۳- برای تماسهای تلفنی ، هدفهای روزانه قرار دهید و سعی کنید در هر شرایطی به آن اهداف برسید. وقتی بدانید در روز باید به تعداد مشخصی برسید ، متمرکز تر و سریعتر کار خواهید کرد.

۴- برای روز بعد ، همین امروز برنامه ریزی کنید. اولین ساعت روز کاری بسیار با ارزش است ، چون با انرژی هستید ، پس آنرا به تماس گرفتن اختصاص دهید و نه به برنامه ریزی.

۵- تعداد تماسهای روزانه خود را در دفتری یادداشت کنید. هر روز سعی کنید حداقل یک تماس بیشتر از روز قبل بگیرید. وقتی پس از چند هفته نتایج را ببینید ، متعجب خواهید شد.

۶- اگر از روی فهرستی مشخصی از مشتریان پیش می روید ، به تک تک شماره ها زنگ بزنید. در مقابل این تمایل که بطور اتفاقی زنگ بزنید و یا از افرادی صرفنظر کنید ، بایستید. هیچگاه پیشداوری نکنید ، زیرا ممکن است فروش بزرگی را از دست بدهید.

۷- میزان درآمد خود را از هر تماس محاسبه کنید. درآمد هفتگی را بطور متوسط حساب کرده و بر تعداد مکالمات هفتگی تقسیم کنید. مقدار حاصل را در دفتر خود یادداشت کنید و سعی کنید این مقدار را افزایش دهید. یعنی بر روی این کار کنید که در تعداد تماسهای مشخص ، به افراد بیشتری بفروشید.

۸- وقتی با یک شرکت تماس می گیرید ، در صورت امکان با بالاترین مقام صحبت کنید ، زیرا او قدرت تصمیم گیری دارد و اگر شما را به افراد دیگری ارجاع داد ، می توانید بگویید که شخص با بالاترین مقام از شما خواسته تا با او هماهنگ کنید.

۹- اگر به شما گفته شد که شخص مورد نظر دیگر در اینجا فعالیت نمی کند ، بدون وقفه بپرسید چه کسی جای او را گرفته است و با او صحبت کنید. فرصت صحبت با یک مشتری جدید را از دست ندهید.

۱۰- اگر از روی فهرستی تماس می گیرید که در اختیار چندین نفر قرار می گیرد ، کار خود را از انتهای فهرست شروع کنید ، زیرا معمولا دیگران از ابتدای فهرست کار خود را شروع کرده اند و افراد انتهایی فهرست ، مورد توجه کمتری قرار می گیرند.

اجتناب از ده اشتباه در تجارت تلفنی

این جملات را بسیار شنیده ایم: “نمی دانم در تماسهای تلفنی تجاری چه باید گفت و چگونه باید مشتری را جذب کرد.” یا “در این هفته نتوانسته ام هیچ مشتری جدیدی بیابم.”
آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که از ناکامی های متعدد خسته شوید و فروش شما از طریق مکالمات تلفنی متوقف شود؟
هر یک اشتباهات زیر می تواند جذابیت فروش را از تجارت شما گرفته و آن را متوقف کند.

۱- تحمیل اجناس و خدمات به مشتری
اکثر ما از افرادی که همواره از خود تعریف می کنند و می خواهند خود را در نظر دیگران بلند مرتبه نشان دهند، خوشمان نمی آید. این امر در تجارت نیز صادق است. آیا شما دائما درباره محصولات و خدمات خود و مزایای آنها صحبت می کنید؟ این کار مشتریان را به عقب می راند. فقط درباره مواردی صحبت کنید که مورد توجه مشتریان است و پیشنهاداتی در مورد تقاضاهای آنها ارائه دهید. به این ترتیب آنها مشتری دائمی شما خواهند شد و به افزایش فروش و درآمد شما کمک خواهند کرد.

۲- نداشتن تبلیغات کافی برای معرفی شما به مشتری
موفقیت در تجارت تلفنی هنگامی محقق می شود که یک تماس تلفنی با شما انجام گیرد، تا بتوانید نیاز مشتری را به سرعت دریافت کنید و راه حلهای پیشنهادی خود را به او تفهیم کنید. اگر مشتریان متوجه شوند که شما چه کمکهایی می توانید به آنها بکنید حتما دومرتبه با شما تماس خواهند گرفت و برای شما تبلیغ خواهند کرد.
پیامهای تجاری و تبلیغات مختلف آن لاین یا آف لاین می تواند توجه تعداد زیادی از مشتریان را به سوی شما جلب کند و به این ترتیب شما تماسهای بسیاری دریافت خواهید کرد.

۳- جوابگویی به اکثر درخواستها توسط پست الکترونیک یا نامه
اگر جواب کتبی برای مشتریان ارسال کنید معمولا موفق به فروش نخواهید شد. تلفن را بردارید و از سوالات آنها برای شروع مکالمه استفاده کنید. با طرح چند سوال کلیدی دیگر می توانید از تمام نیازهای آنها مطلع شوید و راه حلهای خود را به آنها بفروشید.

۴- زود اعلام کردن مبلغ خدمات و کالاها
یکی از اولین سوالاتی که مشتریان در تماسهای خود مطرح می کنند، درباره قیمت کالا یا خدمات است. اگر به این سوال به سرعت جواب دهید، احتمال این می رود که مکالمه پایان یابد و شما فروش را از دست بدهید. مبلغ به تنهایی بی معنی است. ابتدا سعی کنید دقیقا بفهمید که آنها چه می خواهند و سپس بحث قیمت را در قالب به راه حلها و مزایایی که برای آنها قائل می شوید، مطرح کنید.

۵- صرف وقت برای اشخاصی که از شما خرید نخواهند کرد
اگرچه شما سیستم تبلیغات مناسب و دقیقی برای اطلاع رسانی به مشتریان داشته باشید، باز هم پیش خواهد آمد که افرادی با شما تماس بگیرند که توانایی خرید محصولات شما را نداشته باشند یا خدمات شما به کار آنها نیاید. این مکالمات وقت مفید شما را تلف خواهند کرد.
شما باید در ۳ دقیقه اول مکالمه با کمک سوالات خود و جوابهای ایشان، این موضوع را ارزیابی کنید که آیا این شخص قابلیت تبدیل شدن به مشتری را دارد یا خیر؟ در صورت منفی بودن، از او به خاطر تماس گرفتن با شما تشکر کنید و به سراغ تلفنهای بعدی بروید.

۶- مکالمات طولانی
مسلما شما از تمام ویژگیهای محصولات خود آگاهید و می توانید ساعتها یا شاید روزها درباره عملیات، ویژگیها و مزایای آنها صحبت کنید. اما هرگز در یک مکالمه تلفنی زیاد صحبت نکنید زیرا به ایت ترتیب مشتری اصلا به حرفهای شما توجه نخواهد کرد. از زمان مکالمه حداکثر استفاده را ببرید تا نیازهای او را بفهمید. بیشتر سوال کنید و اجازه بدهید تا او صحبت کند و شما اطلاع مورد نیاز خود را جمع آوری کنید.

۷- روشن نکردن امتیازات محصول در مقوله مورد نظر مشتری
شما از مزایای محصولات خود اطلاع کامل دارید اما باید سعی کنید که از نقطه نظر مشتری به محصول نگاه کنید و مزایایی که در محدوده دید آنهاست را یادآوری کنید. پس ابتدا سعی کنید بهمید که مشتری دنبال چیست و چه چیزی برایش اهمیت بیشتری دارد.

۸- نرسیدن به جواب مثبت
شما باید در طول مکالمه سوالاتی از مشتری بپرسید که جواب آنها مثبت باشد.
در مورد نیازهای آنها دومرتبه سوال کنید و از او تایید بگیرید. راه حلهای خود را دوباره مطرح کنید و از آنها بخواهید که مناسب بودن آنها را تایید کنند.
با این کار هنگامی که از آنها سوال می کنید که آیا مایلند از سرویسهای شما استفاده کنند؛ شانس زیادی برای دریافت جواب مثبت خواهید داشت.

۹- عدم ارائه پیشنهاد خرید به مشتری
اگر مایلید که مردم محصولات شما را بخرند و از سرویسهای شما استفاده کنند، باید از آنها بخواهید. این موضوع بسیار واضح است اما اکثر مردم منتظر مشتری هستند تا سراغ آنها بیاید و تقاضای خرید کند.
وقتی آنها با شما تماس می گیرند احتمالا قصد خرید دارند پس شما نیز با اعتماد به نفس خود به آنها کمک کنید که برتری محصول شما را ببینند و برای خرید ترغیبشان کنید.

۱۰- فراموش کردن پی گیری بعد از فروش
وقتی تلاشهای شما به فروش منتهی شد، تصور نکنید که کار تمام شده است. به اولین فروش به عنوان دریچه ای برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان و فروشهای آینده بنگرید.
هنگامی که شخصی از شما خرید می کند، به شما و محصول و خدمات شما اعتماد کرده است. از این موقعیت استفاده کنید و توسط تلفن از کیفیت کارایی و رضایت آنها از محصول اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب شانس آن وجود دارد که نیازهای دیگری را شناسایی کنید و محصولات دیگری را به آنها پیشنهاد دهید.
نباید از تجارت تلفنی بگریزید. سعی کنید مکالمه ای کاملا ساختار یافته داشته باشید. به این ترتیب فروش تلفنی جذاب خواهد بود و باعث پیشبرد اهداف و تجارت شما خواهد شد.

نتیجه گیری
بازاریابی تلفنی یکی از کانال های بازاریابی مستقیم است که در صورت کسب مهارتهای لازم جهت استفاده صحیح از تلفن میزان توفیق فروشندگان در نیل به اهداف فروش بازاریابی را افزایش می دهد. در این مقاله اصول بازاریابی تلفنی جهت استفاده صحیح از زمان و تاثیرگذاری مثبت بر مشتریان موردبررسی قرار گرفته است.

- در پایان هر مذاكره سعی كنید خیلی كوتاه خلاصه مذاكرات را بیان كنید و برای آن از مشتری تاییدیه بگیرید تا مبادا موضوعی برداشت مشترك نشده باشد؛

- سوال كردن در جای درست برای فهمیدن صحیح موضوع، مناسب است و ایرادی ندارد؛

- اطلاعات شما از رقبا میزان حرفه ای بودنتان را نشان می دهد و باعث می شود در مدیریت مكالمات تلفنی قویتر عمل كنید. این اطلاعات مربوط به مواردی ازجمله محصولات آنها، قیمتهایشان، بازار هدف شان، پور سانتاژ بازارشان، تعداد نیروی فروش، میزان تخفیف، استراتژی فروش، دید رقبا نسبت به شما و... می شود؛

- در پایان مذاكرات تلفنی شما بعداز طرف مقابل، گوشی را زمین بگذارید؛
- تاریخ، ساعت، مكان و هدف قرارتان را یادداشت كنید؛
- بی تردید در فرایند هر گفتگو ممكن است ایرادهایی از سوی مشتری مطرح شود. مسلماً هر ایرادی یك مانع است و باید پاسخی برای آن طراحی شود. در چنین موقعیتی بیهوده دلواپس نشوید، سعی كنید دلواپسی های خود را كنترل كنید. در اغلب موارد مشخص شده است كه دلایل دلواپسی افراد را می توان به نحو زیر طبقه بندی كرد:

الف) 40 درصد دلواپسی های افراد درمورد مسائلی است كه هرگز اتفاق نمی افتند؛
ب) 40 درصد دلواپسی ها درمورد چیزهایی است كه نمی توان آنها را تغییر داد؛
ج) 12 درصد دلواپسی ها درارتباط سلامتی است؛
د) 8 درصد دلواپسی ها به طور اصولی صحیح و واقعی اند.
بنابراین، میان دلواپسی ها باید فرق گذاشت و از آنجا كه در تماس تلفنی نسبت به تماس حضوری تنها از كانالهای مشخصی برای ارتباط استفاده می كنید، در آن صورت در موقعیتهایی كه سرحال نیستید، سریعاً صدای شمــا حالت درونیتان را منعكس كرده و دلواپسی های شما را لو می دهد. بنابراین، زمانی كه ایرادی از شما گرفته می شود، دلواپس نشوید و آن را یك حسن نظر تلقی كنید، زیرا درهمین ایرادهاست كه مسائل و نیازهای مشتری آشكار می گردد؛
- اقدام كنید، بهترین راه برای غلبه بر شك و ترس حركت است. اقدامات فوق را رعایت كنید و ابزارتان را آماده سازید، با تمرین، ایرادتان را برطرف كنید، مهارتهایتان را بالا ببرید، از دوستانتان بخواهید شما را راهنمایی كنند، به صدای خود گوش كنید و از همه چیز یاد بگیرید اما با تمام اینها تا اقدام نكنید موفق نمی شوید، با آمادگی، گوشی را بردارید و شروع كنید؛



در مواردی که  سئولات تخصصی پرسیده می شود به واحد فنی ارجاع داده شود و پی گیری جهت پاسخگویی بعمل آید و روند پیشرفت و پاسخ را  به مذاکره کننده اعلام نمائید.

برای این کار بهتر است منشی سازمان زمانی را هماهنگ کند تا متخصص شما با طرف مذاکره بطور مستقیم و موثر صحبت کند. با این کار دو پیام انتقال می دهید 1-اهمیت زمان برای متخصص شما  2- مشتری مداری و اهمیت شما نسبت به مشتریتان

- فرم مذاكرات تلفنی را تنظیم كرده و تاریخ تماس، ساعت تماس، نام مخاطب، شركت مخاطب، خلاصه مذاكره و اقدام بعدی كه باید صورت گیرد را یادداشت كنید. و در پیگیریها از این فرم استفاده كنید.

پس از اتمام مکالمه در صورت نیاز قرار ارتباط  بعدی حتما مشخص شده باشد.

 

 

 

  عناوين مرتبط :



تماس با ما درباره ما گالری عکس خدمات

MASOUD RAJAEI